Bonus

Dit jaar geen kerstkaart. Dat gaat mij aan het hart. Ik vind het zelf zo leuk om kaarten te ontvangen ben al maanden bezig zelf kaarten te maken. Maar ook bij ons is de financiele crisis voelbaar.Ook wij hebben geen spaargeld en aan het einde van de maand moeten we ook kijken of en wat we overhouden. Nou ja overhouden? Hoe ver we in de min staan. 

Ik voelde mij schuldig naar POSTNL die toch al tijden worstelt met het feit dat we in deze digitale wereld minder post versturen. Veel mensen verliezen hun baan en postzegels worden elk jaar duurder. 

POSTNL dwingt mij daardoor ook bijna om gebruik te maken van de digitale wereld, want het is gewoon bijna niet meer op te hoesten. 

1 vel decemberzegels kost € 13.99! En als ik iedereen van mijn lijstje een kaart stuur ben ik dus rond de 40 euro kwijt. Bedenk dan de kleine 5 euro aan kosten om de kaartjes te maken (heb ik het nog niet eens gehad over de tijd om de kaartjes te maken) maar 45 euro om kaarten te versturen met kerst wordt me te gek. Vooral omdat ik dat geld niet heb en daar prima boodschappen van kan doen.

Toch heb ik overwogen dan maar een vel zegels te halen voor de mensen die niet zo digitaal zijn. Tot ik op NU.nl het volgende bericht las.

Ik schrijf het even in mijn eigen taal. Er is een Belgisch post bedrijf wat POSTNL wil overnemen maar POSTNL weigert. Nu schijnt het niet doorgaan van de deal geen reden te zijn voor de miljoenen bonus van de CEO van POSTNL.

Wacht eens even. Ho Ho Ho! Miljoenen bonus? Waar komt dat geld vandaan? Dat geld dat banen kan creeeren, december postzegels goedkoper kan maken en de gewone postzegels ook. Betaal ik met het aanschaffen van december zegels dan de miljoenen bonus van deze vrouw? Ik heb dus niks te eten omdat ik traditie getrouw kaarten verstuur met december zegels en mevrouw CEO POSTNL heeft een miljoenen bonus?

Ik ben sowieso anti bonus. Een dertiende maand oké. Maar een bonus van duizenden, tonnen en miljoenen is zwaar overdreven, onnodig en laat de graaicultuur in deze wereld weer goed zien. De verhoudingen zijn scheef en wij brave burgertjes accepteren dit gewoon. We moeten hier tegen op staan! 

Er is geen geld voor ouderen zorg, nauwelijks budget voor onderwijs of politie. Het eigen risico wordt weer duurder (terwijl verzekeraar winsten draaien waar je u tegen zegt) alles draait om geld en niet meer om ons mensen. Het is nu tijd om op te staan. Om te vertellen dat wij het niet meer pikken. Dat wij ook kansen willen! Niet op die overdreven bonussen maar gewone normale kansen op schuldenvrij leven, zorgeloos leven. 

Bij deze staat het vast. Ik koop geen december zegels om de zak van mevrouw CEO Graaicultuur van POSTNL te spekken. Ik weiger! Met die miljoen kan zoveel goeds worden gedaan binnen POSTNL. Zoals ik al zei tariefverlaging van postzegels, waardoor mensen meer post versturen en er meer werkgelegenheid ontstaat. Nou ja wie ben ik. Ik ben geen CEO en een miljoenen bonus staat ver van mijn bed. Gelukkig maar, ik zou mijzelf nooit meer in de spiegel kunnen aankijken. 

Klopt het gezegde toch. De één zijn brood is de ander zijn dood. 

Leave a Reply

