Minima

Als je mijn blogs leest zal het je wellicht al zijn opgevallen. Ik ben iemand met een ongezouten eigen mening, ik neem geen blad voor de mond en ben nog al tegendraads. Wij creëren namelijk normen in onze samenleving maar zijn deze normen daadwerkelijk wel normaal? Deze vraag stel ik mij al een tijdje als het gaat over het hele voedselbank en minima gebeuren. Voornamelijk rond  Sinterklaas en de kerstdagen struikel ik over het ‘help de minima’ gebeuren. Wij brave burgertjes worden ineens barmhartig en willen mensen gaan helpen die in financiële nood verkeren en geen pepernootjes of cadeau’s voor hun kinderen kunnen kopen. Sneu vinden wij dat, dus wij als makke schaapjes starten acties om deze minima’s te helpen.

Voor dat ik verder ga over mijn allergie voor het woord minima en wellicht ook mijn allergie voor de voedselbank wil ik zeggen dat er mensen zijn die door pech minima zijn. mensen die dit niet expres hebben gedaan en er alles aan doen om er financieel op vooruit te gaan. Mocht je tot deze groep behoren, voel je dan vooral niet aangesproken. Ik heb het over de andere groep, wellicht ook de groep die wij het meeste horen en zien in het nieuws.

In mijn stage’s verwonderde ik mij vaak over ouders met schulden. In gesprekken hoor je ze uren lang praten over hoe zwaar het is dat ze maar zo weinig leefgeld hebben, dat ze voedsel moeten halen bij de voedselbank en nooit iets extra’s kunnen kopen voor de kindjes. Je zou bijna medelijden krijgen met deze mensen, die trouwens ook vaak hun haren verven en in de meest vreemde kapsels rondlopen. Maar daar richt ik mij in dit bericht niet op. Ik richt me op het feit dat deze ‘hulpeloze’ ouders beiden of in ieder geval één van hen rookt. Roken is namelijk één van de meest nutteloze en geldverslindende bezigheden die je kunt doen. Ik begrijp niet dat je zegt dat je geen geld hebt maar wel sigaretten kan kopen, dat je geen brood op tafel kan zetten maar wel je longen kan vol roken met gif, dat je je kind geen cadeau kan geven behalve dan dat zijn of haar longen ook vernietigd worden door jou dure verslaving. Ik ben gewoon verontwaardigd. Overal hou jij je handje op omdat je ‘minima’ bent en je rookt. Belachelijk en schandalig!

Ik vind dat mensen die naar de voedselbank gaan beter moeten worden gescreend. Wij moeten onze eigen verantwoordelijkheden weer gaan nemen en de noden van ons gezin op de eerste plaats zetten, niet die van ons zelf. Als jij schulden hebt moet jij – en ja dat MOET- stoppen met roken (geld ook voor wiet en andere verslavingen) Want als jij je verslaving kunt bekostigen is je probleem echt nog niet groot genoeg en kunnen we beter mensen helpen die echt niks hebben en hun uiterste best doen om uit de ellende te komen. Wat wij het beste kunnen doen is deze mensen hulpverleningstrajecten aanbieden.

Wat ik ook niet begrijp is dat wij hier ook een ‘norm’ hebben als het gaat over verslavingen en roken. Kennelijk vinden wij een verslaving aan alcohol en drugs gevaarlijk en daar hebben wij klinieken voor opgezet waar mensen soms langdurig verblijven. Maar een rookverslaving daar hebben wij geen klinieken voor kennelijk is roken een sociaal geaccepteerde verslaving en vinden wij het normaal dat iemand die rookt wel een voedselpakket krijgt omdat hij of zij geen geld heeft. Is dat niet vreselijk krom? Roken is dodelijk en mensen komen er net zo moeilijk vanaf als van een alcohol of drugsverslaving. Roken is schadelijk voor de mensen en dieren om je heen. Ik denk dat er maar weinig mensen roken omdat ze het leuk vinden, ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je moedwillig je longen verpest en graag meer risico loopt op nare ernstige ziektes.

Maar oké dat ik roken haat was al duidelijk te lezen in mijn vorige blog. Dit verhaal gaat over de minima en de voedselbank. De arme minima die niks heeft en overal zijn of haar handje voor opent en overal geholpen wordt door ons brave makke barmhartige burgerlijke lammetjes. Misschien helpen wij deze mensen juist niet door hun het leven zo makkelijk te maken? Misschien is er nog een groep die wij vergeten? We hebben namelijk de minima, mensen die onder bijstandsniveau moeten leven (waarvan ik de rokers niet kan waarderen) maar er zijn ook mensen die een goed salaris hebben maar net boven de grens voor alle subsidies verdienen en dus aan het eind van de maand niks overhouden, misschien moeten wij deze mensen de mediuma noemen? tussen de minima en de mediuma zit namelijk nog een groep de groep mensen zoals mensen in bijstand  en mensen die niet veel verdienen. deze mensen(en ook hier geld weer dat ik niet iedereen bedoel)krijgen overal subsidie voor en houden aan het eind van de maand meer over dan de mediuma die met een 40 urige werkweek en HBO diploma zich kapot werkt. Echter is er geen voedselbank of Sinterklaas actie voor de mediuma, zij verdienen genoeg, alleen is de werkelijkheid schrijnend en verbazingwekkend anders. Deze mediuma mensen zijn een beetje de slachtoffers van de mazen van de wet zoals dat dan wordt genoemd. mooie term maar je hebt er geen moer aan. Deze mensen kunnen geen kant op, huren in een hoog segment, geen ruimte om te sparen en geen eigen geld om een huis te kunnen kopen.  Het zal je vast niet verbazen dat ik dus een mediuma ben, zo’n iemand die niks krijgt en ook niks heeft. zo’n iemand die geen verslaving heeft omdat ik dat volkomen zinloos vind. Ik mediuma vind het ook best fijn om soms iets extra’s te krijgen als dat wordt aangeboden, maar nee hoor, het gaat naar de minima omdat wij Nederlanders als norm hebben de minderbedeelden te helpen en de norm is dat de minima’s het zo ontiegelijk slecht hebben. Maar niet elke minima heeft het zo slecht, als je ziet hoe duur de sigaretten op het moment zijn zou ik de rekensom snel maken. je bespaard honderden en soms wel duizenden euro’s per jaar als je stopt met roken, geld dat je kan besteden aan voeding, kleding, afbetalen van eventuele schulden en cadeau’s voor je kinderen zodat de voedselbank de echte minima kan helpen. Het is toch te belachelijk voor worden dat minima’s overal geholpen worden en sigaretten kunnen kopen en ik als mediuma niet geholpen wordt en ook geen geld heb voor sigaretten – ondanks ik die zooi ook nooit zo willen-

Ik pleit dus voor betere screening zodat de mensen die het echt nodig hebben goed geholpen worden en de mensen die het minder nodig hebben weer verantwoordelijkheid leren te nemen voor hun eigen daden. Zo pleit ik er ook voor dat iedereen die hier naar Nederland verhuisd en nu woonachtig is in Nederland VERPLICHT wordt de taal te leren en te spreken. Het is belachelijk dat wij hier mensen hebben wonen die hier al tientallen jaren een uitkering krijgen zich soms ook tot de minima rekenen en dat deze mensen geen woord Nederlands spreken, niet deelnemen aan onze maatschappij ‘participeren’ zij krijgen wel geld en alle financiële hulp d.m.v. subsidies terwijl ze er niks voor doen. Daar kan ik nog een blog aan besteden misschien iets voor de toekomst.

Hopelijk als wij de profiteurs kunnen onderscheiden van de mensen die ECHT hulp nodig hebben, kunnen de mensen die echt hulp nodig hebben beter geholpen worden en hun toekomst opbouwen.

Daarnaast ben ik geen voedselbank fan. Ik houdt van een duur lapje vlees ook al heb ik daar geen geld voor. In de supermarkt betaal ik vele euro’s voor een kwalitatief goed lapjes vlees. Als dit vlees niet wordt verkocht wordt het ingevroren en verspreid onder de voedselbanken. Ik kan me dus dat stukje vlees niet permitteren wat een ander wel krijgt. Niet dat ik er op tegen ben dat we met z’n allen minder verspillen en weggooien. Ook vind ik dat deze mensen echt wel goed eten verdienen maar dat dure lapje vlees doet mij pijn en vooral als dat dure lapje vlees op het bord beland van Piet Graaicultuur die niks heeft behalve een sigaret in zijn handen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor barmhartigheid en naastenliefde. Dat zijn christelijke waarden die ik heel belangrijk vind. Maar laten we niet doelloos blijven geven en helpen. Blijf nadenken of dat wat je doet ook echt helpt. Een verslaafde financieel of materieel blijven steunen zal de verslaafde nooit helpen om zelf de verantwoordelijkheid voor zich zelf en/of zijn of haar gezin te nemen. Ik denk dat onze maatschappij dat nodig heeft we zijn nu zo egocentrisch geworden en vergeten dat we ZELF verantwoordelijk zijn voor onze daden en de gevolgen hier van. Wij mogen wat meer van de gevolgen gaan voelen zodat we gemotiveerd worden goede daden te doen en weer zelf verantwoordelijk worden en zijn.

Voor alle echte minima’s, zij die door ziekte en/of scheiding of andere problemen financieel in de problemen zijn geraakt wens ik dat ze goed geholpen mogen worden, goed gesteund en vooral geholpen worden om op eigen kracht vooruit te kunnen gaan.

Graag hoor ik wat je van mijn bericht vind.

 

Leave a Reply

