Roken. Doodzonde

Ik kan het niet meer onder stoelen of banken verschuilen.Ik heb een enorme hekel aan roken. Dus ja, dit wordt weer zo’n ‘stop met roken’ blog.

Toch daag ik je uit mijn blog te lezen. Als je Rookt of niet rookt is mijn verhaal de moeite waard omdat het in mijn ogen een knelpunt weergeeft in onze samenleving.In onze samenleving die wat meer uit zorg voor elkaar en naastenliefde mag bestaan dan uit egocentrisch handelen voor ons eigen belang.

Ik zal direct maar vertellen wat de aanleiding is tot het schrijven van dit bericht. Als ik naar mijn werk ga, reis ik met het openbaar vervoer.Elke keer weer moet ik ergens anders gaan staan (vaak meerdere keren achter elkaar) omdat er iemand een sigaret rookt.Ik ben een geduldig en vriendelijk persoon, mij krijg je niet snel kwaad. Maar dat roken begint nu een irritatiepunt te worden dat binnenkort een kookpunt gaat bereiken. Vrees niet ik handel in (nette) woorden en niet in daden.

Roken is vies, giftig, ziekmakend, ongezond, vervuilend en verslavend.Dat JIJ er voor kiest om te roken, mag je nooit MIJN probleem maken.Dat JIJ verslaafd bent mag nooit MIJN probleem zijn.Toch is dat het wel.Ik vind rokers, egocentrische personen die zichzelf en hun omgeving moedwillig kwaad doen.Overal wordt er gewaarschuwd voor de gezondheidsgevaren die roken met zich mee brengt en dat deze gevaren minstens zo zwaar wegen voor mensen en/of kinderen die meeroken.Met meeroken bedoel ik in deze, de mensen en kinderen en zelfs dieren die bij het roken aanwezig zijn en zelf niet roken.Daarnaast bedoel ik ook de mensen met wie je te maken hebt nadat je net hebt gerookt omdat je na het roken ook nog steeds giftige stoffen verspreidt.

Ik zelf kan niet tegen rook, het beneemt mij de adem. Ik ga er van hoesten en krijg er keelpijn van. Dit kan JIJ niet aan mij zien. Je ziet mij als een jonge vrouw die op haar trein staat te wachten en niet als een jonge vrouw die ademnood krijgt van jou sigaret. Ja als ik hoest en wegloop kijk je op, maar het doet je niks. Wellicht besef je je niet dat je mij op dat moment de adem ontneemt met JOUW verslaving en dat jij als verslaafde mij tot last bent.Sneu voor mij is dat ik dan vaak meemaak, dat waar ik ook heen ga, weer iemand anders staat te roken. Waar moet ik dan heen? Moet ik van het perron af in de hoop dat ik mijn trein haal en kan ademen tegelijk? Waarom zou ik mij eigenlijk moeten aanpassen voor jou verslaving?

Heb je ooit nagedacht over andere mensen? Mensen met astma bijvoorbeeld, je kunt het ook niet aan hun zien dat jou sigaret zeer gevaarlijke consequenties kan hebben voor hun gezondheid.Of mensen met COPD die verminderde longfunctie hebben. Niet iedereen met COPD heeft een slangetje in de neus waar ze extra zuurstof doorkrijgen. Deze mensen kun je ook tegen komen op het station, in de wachtrij, bij de speeltuin van je kinderen als je die hebt, op de markt, het terras, in de winkelstraat. Heb jij maling aan de gezondheid van je naasten? Van deze mensen aan wie je het niet kunt zien dat ze last hebben van JOUW verslaving? Deze mensen die net als mij meerdere keren geconfronteerd worden met JOUW verslaving en dat helemaal niet willen.

Ik kies er namelijk bewust voor om niet te roken, ik wil mijn longen schoonhouden. Wie ben jij om voor mij te bepalen dat ik JOUW giftige dampen moet inademen?En dan moet ik het nog hebben over de allerkleinsten onder ons. De kinderen. De kinderen die niet kunnen beseffen dat de rook die ze inademen giftig is en hun ontwikkelende longen vernietigd.

Heb jij maling aan deze kleine kinderen? Zolang jij je sigaret in een openbare plek opsteekt is het antwoord JA. Er is namelijk geen ander antwoord mogelijk. Als jij naastenliefde en betrokkenheid voelt voor de mensen om je heen zou je namelijk geen sigaret opsteken en de gezondheid van jezelf en de anderen verpesten met je giftige dampen.                             Los daarvan kan ik het ook niet beseffen. Ik snap het gewoon niet dat je moedwillig je longen vol pompt met gif. Dat je je longen vernietigd met gif en rook. Dat je moedwillig het risico wil lopen op nare ziektes als kanker, COPD en nog veel meer. Je gezondheid zou veel meer waard moeten zijn. En de gezondheid van de mensen om je heen ook.

Jij als roker hebt gewoon het recht niet om mij als ik in mijn tuin zit lastig te vallen met jouw verslaving. Ik heb namelijk het recht op frisse lucht. Jij hebt het recht niet om mij lastig te vallen met jouw rook als ik op het station ben of als ik in de winkelstraat loop of op een terras wil zitten.Toch denk jij dat jij dat recht wel hebt. Jij stelt jou verslaving boven het recht dat ons medemens heeft op gezondheid en frisse lucht

Kort samengevat je bent verslaafd. Jij bent verslaafd aan een geldverslindend product wat je lichaam vernielt. Waarom rook je in vredesnaam? Wat is het nut van het inademen van deze giftige stoffen? Vind je het stoer, want in werkelijkheid ben je dat niet, iemand die moedwillig zijn of haar lichaam vernield is namelijk zielig. Heel erg zielig.Ik vind het sneu dat jij niet sterk genoeg bent om je verslaving te overwinnen en dat je het ook nog prima vind dat je verslaafd bent.Zonde.

Meestal reageren rokers op ‘anti rook’ reacties met berichten als en dan moet er ook wat gebeuren met luchtvervuiling, suikers in het eten, e-nummers, obesitas, andere verslavingen.Daar hebben jullie dan ook gelijk in. Ik ben ook blij als je dat als roker zegt. Het is namelijk goed dat je je bewust bent dat onze hedendaagse maatschappij ongezond is en dat daar wat aan moet worden gedaan.Als je de wereld wil verbeteren moet je beginnen bij jezelf en dus ook bij jou sigaret als je rookt.Veel mensen beseffen zich pas na het stoppen met roken wat een gezondheidswinst het ze oplevert. Waar wacht je nog op? Dan heb ik het nog niet eens gehad over het financiële voordeel.

Laten we wat meer aan elkaar denken. Steek geen sigaret op als anderen erbij zijn of er last van kunnen hebben. het is jou verslaving dus ook jou probleem. Jij kunt het niet zien of iemand last heeft van jou verslaving en iemand die bewust niet rookt kan niet blijven weglopen voor jou verslaving.Het gaat om jou gezondheid en de gezondheid van de mensen om je heen, mensen van wie je houdt en mensen die je misschien niet eens kent. Als het aan mij ligt zou je er helemaal mee stoppen. Wordt roken overal verboden en strafbaar.

Ik zou mijn blog willen eindigen met de volgende vraag.Als ik naast jou zit in de trein of naast jou sta op het perron en ik laat een hele dikke scheet die ook nog eens flink ruikt. Wat vind je daarvan? Als jij het niet vind kunnen dat ik een scheet laat in jou bijzijn, een scheet waar je overigens hoogstens stankoverlast van ervaart maar geen gezondheidsklachten door krijgt. Als jij niet vind dat ik die scheet in jou bijzijn mag laten, waarom moet ik dan de schadelijke giftige dampen van jou verslaving inademen?

Denk aan elkaar!Verbeter de wereld begin bij jezelf

 

Leave a Reply

