Go Green!

 

Groen. Je kunt de groene wereld niet meer vermijden. Vroeger vond ik al het groene geneuzel maar onzin. Misschien ook omdat ik een leven zonder chips, chocola, koekjes, pizza, snoep, gebak,croissants, franse kaasjes en andere producten mij niet kon voorstellen.

Ik was en ben wel goed voor de natuur. Ik gooi geen plastic en andere spullen op straat. Ik vind het erg belangrijk om goed te zijn voor de natuur, wij leven namelijk van de natuur! De natuur geeft ons eten, drinken en lucht. De natuur is wel degelijk belangrijk. Maar oké ik heb geen groene stroom en ook geen ecologische apparaten in mijn huis. Als groene beginner richt mijn groene liefde zich vooralsnog op voeding.

Jaren bezocht ik de diëtist, ik verloor geen kilo. Maar HALLO! Je moet ook leven en genieten van lekker eten. Geïrriteerd van haar dieetplannen voor mijn decembermaand vroeg ik haar wat zij in vredesnaam at met de kerst. Ik zag een zuinig biologisch suiker en vetvrij hapje en een ongezellige tafel met ongelukkige mensen voor me. Want bij kerst hoort weelde. Grote stukken vlees, gebakken aardappelen, ijs, tiramisu, chocola en vergeet vooral de roomboterkerstkransen niet of de amandelspijsstaven. Die zou ze vast ook nooit eten. Saai! Want als je het aan mij vraagt vind het leven plaats in de keuken met heerlijk eten.

Maar oké, schoorvoetend bedacht ik mij dat ik wel gezonder moest eten. Die kilo´s moesten er wel af want ik zag er niet uit. Dit wil echter niet zeggen dat wel allemaal eng dun moeten worden als menig model. Daar ben ik zwaar op tegen een vrouw mag best een ´gevormd´ lichaam hebben, daar is niks mis mee. Ik zal nooit een bikini model worden, prima, maar gezond dat wil ik wel zijn en ik wil niet dat mensen naar mijn buik staren en denken dat ik al enige maanden zwanger ben. Dus besloot ik  meer groente en kleinere porties te eten. Maar het was wel kerst. Afvallen kwam wel in het nieuwe jaar. Dat was overigens toch elk jaar mijn doel.

Het zal je niks verbazen dat het weegmoment na de kerst niet bepaald de gewenste resultaten liet zien. Maar ik heb wel genoten!  Afvallen kun je namelijk niet alleen door minder eten, afvallen kun je pas als je je levensstijl veranderd. gezonder eten en meer bewegen, klinkt zo cliché maar het spijt me om te zeggen, het is wel de keiharde waarheid. Je moet alleen klaar zijn om deze waarheid te kunnen accepteren. Geloof mij, dat duurde bij mij erg lang.

Toch kwam er jaren later een kentering in mijn denken. Is het Jamie Oliver of mijn interesse en liefde voor de natuur? Ik weet het niet. Maar meer groente en minder vet klonk ineens helemaal niet onlogisch. Maar dat gezeur over suiker. Bah mensen kom op. Wij zijn toch ook volwassen geworden terwijl wij als kind wel koekjes en chocola mee naar school kregen?

Maar oké, ik ben wel een volwassene met overgewicht. Kennelijk zijn snickers toch geen goede ontbijtproducten. Toch is suiker wel een ‘dingetje’ het wordt overal maar aan toegevoegd en dat is schokkend! Hebben wij deze toegevoegde suikers nodig? NEE! Maar wij leven nu eenmaal in een pakjes en zakjes cultuur waarin wij niks meer zelf weten te maken en onze lichamen worden vergiftigd met E-nummers en andere toegevoegde rotzooi. Laat ik naast suiker ook vooral het zout niet vergeten. Ik ben mij meer gaan verdiepen in wat ik eet. Mijn wereld veranderde. het was een positieve verandering tot mijn eigen verbazing. Een croissantje eten hoefde ik ineens niet meer, omdat ik zag hoeveel calorieën er in zaten en dat het mijn lichaam geen zinvolle voedingstoffen gaf behalve vetten en suikers. Wij hebben overigen wel vetten en suikers nodig maar die kunnen we dus ook gewoon krijgen uit gezonde producten zoals fruit, groente, noten en vis. Koekjes waren ineens ook loze producten, die mijn lichaam vulde met troep en mijn lichaam had moeite met troep opruimen. Mijn zoektocht naar normaal en gezond eten begon. Ik volg geen dieet zoals het Paleo dieet of een suikervrij dieet. Nee ik volg mijn eigen dieet. Ik eet gezonde producten en geniet af en toe van de minder gezonde producten. Ik voel me een heel ander en actiever mens dat naast gezond eten ook meer is gaan bewegen.Een mooie wisselwerking.

Dus ja. Als ik zin heb in een snicker denk ik aan de suikers en calorieën. Dan smaakt een (biologische) komkommer of een stuk fruit ineens ook erg goed. Geniet ik dan nooit van zoetigheden oh jawel hoor maar met mate. Met mate kun je echt veel beter genieten en het  genieten duurt ook langer omdat je daarna geen schuldgevoel meer hebt.

Koken zonder pakjes en zakjes is leuk en duurt niet langer dan koken met al die toegevoegde troep. Zelf je mueslirepen maken is een leuk karweitje en je kan zelf je smaken bepalen zonder toegevoegde e-nummers waarvan wij vaak niet weten wat het nou precies is wat in ons eten zit.

Wij als consument moeten bewust blijven. Want ‘groene’ producten zijn ook niet altijd groen. Het ene product is bespoten en het andere product vermengd of een concentraat van. Ik zou liever alles vers kopen bij de telers en bij de biologische slager. Mijn portemonnee vind dat alleen schreeuwend duur. Daarom koop ik de hamburgers met grapefruit extract (Wat doet dat in vredesnaam in een hamburger!?) Maar ik koop wel verse tomaten om een verse pastasaus te maken met andere lekkere verse groentes. Geen zakje met pastagroente. Koop ik mijn kip bij de kippenboer op de markt en mijn kaas bij de kaaskraam op de markt.

Sinds ik bewust ben gaan eten. Ben ik niet alleen afgevallen maar ook afgekickt van alle suikers. Ik voel mij gezonder en vitaler.

Bewust groen! Moet je ook doen!

Leave a Reply

